torsdag 15 oktober 2009

Äppelmos päppelmos


Idag har jag kokat äppelmos på alla äpplen jag plockade i Småland. Eller ja, inte alla, några klyftade jag och frös in till kommande pajer. Men några kilon äpplen till mos blev det i alla fall.


Skalade och klyftade alla äpplen. Plockade bort det fula också.


La allt i en stor kastrull, hällde på ett par dl vatten, la i en kanelstång och lät det koka. Rörde lite ibland.


När allt hade mosat ihop sig ordentligt rörde jag i ett par knivsuddar med ekologiskt vaniljpulver och några dl rårörsocker och hällde upp allt på burkar. Har en i kylen och resten i frysen eftersom det krävs mycket, mycket mer socker eller någon typ av konserveringsmedel för att det skall hålla sig mer än ett par veckor i kylen. Så nu kan jag varva de rårörda lingonen på gröten med äppelmos. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar