torsdag 26 januari 2012

Museum och en nyupptäckt fobi

Även det ena museet här i Cortona har fått sig ett besök, de första som bosatte sig här i Cortona var Etruskerna och på Museo dell' Accademia Etruscofanns det mycket att se från deras tid.




Museet var helt enormt med vindlande trappor och gångar överallt. Skyltar som pekade hit och dit och uråldriga låsta dörrar som jag gärna hade kikat in bakom. Efter ett tag trodde jag vi var fast i en oändligt stor labyrint av rum. Jag hade ingenting alls emot det tills vi kom till ett rum med en samling som väckte oanade känslor till liv.



Aldrig hade jag väl trott att en gammal mumie kunde skapa såna panikkänslor hos mig (vad sjutton gör en egyptisk mumie i Cortona förresten?). Jag måste ha sett någon dålig mumiefilm när jag var lite som har etsat sig fast i bakhuvudet. Bråttom ut från museet fick jag i alla fall, men tyvärr inte Oskar som gärna ville strosa runt en stund till. Jag fick glatt hålla minen och visst var 1700-talsbiblioteket fint men jag kunde inte riktigt njuta av det som vanligt.



Hoppas nu bara att jag inte dragit någon förbannelse över bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar