lördag 8 augusti 2009

Semester

Om några timmar hoppar jag och min käre far på tåget för att åka norrut, först till Kiruna och sen med buss vidare till Nikkaloukta. Vi skall vandra! Upp till Kebnekaise! Jag blir borta en vecka. Ser oerhört mycket framemot en vecka i tält med enkel mat och sunkiga kläder och massa vandring. Det var några år sedan jag och pappa var ute på vår senaste resa, en biltur genom norge med en bestigning av Glittertind.


Vackra, vackra norge.


Det såldes mängder av delikata moreller längs vägarna, bara att stanna, lägga pengar i en burk och ta sig en låda som man åt i bilen, godare blir det knappt.


Här, på en brygga, blev jag och min lillasyster fotograferade av ett gäng japanska turister för många, många år sedan, dom tyckte nog vi såg härligt exotiska ut med våra ljust (nästintill vitt), blonda, lockiga hår.


Stavkyrkor överallt.

Får som undrar varför vi stannar precis bakom honom och tar kort på hans rumpa.


Norsk motorväg.


Tillagar nyfångad fisk som vi fick av några tyska släktingar som brukar hålla till i norge om somrarna och fiska.


Vi blev stoppade av ett gäng coola getter.


Bestigning av Glittertind. Det var ganska brant.


Utsikt från toppen.


Det var ännu brantare på vägen ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar