söndag 15 november 2009

Grattis morfar!

Idag skulle min älskade morfar ha fyllt 80 år.

Sist jag var och hälsade på mormor hittade vi ett gammalt album från när morfar var ung och låg på sanatorie i Varberg. Han hade TBC i ryggen och spenderade en stor del av sin ungdom på olika sanatorier och ett halvår låg han i gipsvagga. Låter väl inte som en särskilt trevlig uppväxt men på bilderna ser dom ut att ha haft det riktigt bra.

Morfar är en av mina stora förebilder. Trots sjukdom i ungdomen och även mycket sjukdom när han blev äldre orkade han ändå med tills han var 76 år gammal då hans hjärta gav upp. Han var en otroligt händig, påhittig och kreativ man. Han var utbildad fotograf, han jobbade bla. på Almedals med textila tryck och på Poseidon med att handikappsanpassa lägenheter, han har byggt båtar, var en fantastisk möbelsnickare och byggde två hus som han bodde i med sin familj. Och han var världens snällaste och mest hjälpsamma människa.

Behövde vi någonsin hjälp med något var morfar alltid där, han byggde ett jättefint notställ till mig när jag började spela tvärflöjt, hjälpte mig att bygga säng och bord och bokhylla precis efter mina önskemål när jag fick nytt rum några år senare. Och precis innan han åkte in på sjukhus för sista gången var han färdig med sina sista Göteborgsstolar.

Han hade sådär stora, grova arbetarhänder med ärr överallt. Min fina morfar.

En liten titt i albumet:




Ett riktigt fint luciatåg måste jag säga.




Morfar längst till höger. Visst var han fin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar