måndag 8 augusti 2011

Årets fjälltur

Så blev det en fjälltur i år också. Det fick bli Jämtlandsfjällen eftersom jag ville visa Oskar hur vackert där är och dessutom var det bra många år sedan jag var där senast. När vi var yngre var vi uppe nästan varje år men på senare år har det blivit andra mål i norr, Kebnekaise, Glittertind mm.

Men nu längtade jag alltså tillbaka och se vad vackert det är! Lämmelår var det dessutom, det har jag aldrig varit med om förr och inte pappa heller som har varit uppe nästan varje år de senaste 25-30 åren. Sötare små krabater får man leta efter, de flesta försvann snabbare än blixten, vilket resulterade i att jag bara fick med en skugga på bild, andra försökte skrämma bort oss genom att blåsa upp sig till små bollar, visa tänderna och skrika åt oss. Gulligt värre!

Nåväl, nedan följer ett urval av bilder från vandringen;


Vi startade i Tossåsen måndag kväll runt sex, sju med Dörrsjön som mål.


Hjortron fanns det gott om eftersom vi inte följde några leder.


Och så lämlar förstås.



Saanta som vi besteg den vackraste dagen.



Utsikten från vår lägerplats.


Solbad på toppen av Saanta.


På toppen blev vi nästan påsprungna av en vit ren.


Lunndörrspasset på andra sidan sjön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar